ספט 28, 2015
Admin

זכויות ילד נכה

גידול ילד נכה הוא אחד הדברים הקשים והמורכבים עבור ההורה. ילד נכה הינו בעל צרכים רבים, אם בהיבט הפיזי ואם בהיבט הנפשי והכלכלי. המדיניות של המוסד לביטוח לאומי היא להשתתף בהוצאות הכספיות של המשפחה המטפלת ובכך לעזור להורים להעניק לילד את כל הדרוש לו, אם באמצעות שילובו במסגרת מסוימת או בכל צורת או מסגרת סיוע אחרת.

החוק במדינת ישראל קובע שיש לאבחן האם הילד כנכה וזאת על פי קריטריונים שונים. יש קריטריונים שיעידו על רמת פיגור שכלי גבוהה או כל מצב אחר בו יש צורך בנוכחות תמידית של אנשים מלווים כתוצאה ממחלה קשה או מוגבלות ויש גם זכויות לילדים בעלי תסמונת דאון, לילדים עיוורים וכן לילדים שנזקקים לטיפולים רפואיים מיוחדים ומורכבים. זכויות ילד נכה, מעניקות על פי החוק הטבות והקלות שונות, כמו למשל בתשלומי מס הכנסה ופטור ממס בעת רכישת דירה חדשה, הנחה בתשלומי החשמל, הארנונה והמים. יש אפשרות של השתתפות המדינה בסבסוד חלקי או מלא של מכשירי שמיעה, ראייה ועוד. כמו כן במקרים מסוימים ההורים שמטפלים בילד יהיה זכאים לסיוע של עובד זר שיטפל בילדם, אפשרות של מעון יום, ותו חניה לנכה. קופות החולים גם הן מעניקות פטור מתשלום במקרים מסוימים. כל המענקים והגמלאות שמקבלים ההורים מהמוסד לביטוח לאומי עבור הילד מאוגדים לסכום אחד, קרי, קצבה אחת, שנקראת קצבת ילד נכה.

הכל על הקצבה

המוסד לביטוח לאומי משלם קצבה לילד הנכה מהיום ה- תשעים ואחת ללידתו ועד לגיל 18 וזאת למעט במקרים של תסמונת דאון וליקויי שמיעה בהם התשלום הינו מיום הלידה. במקרים בהם ילד נכה בן שלוש ומעלה מוגדר כתלוי/תלותי לחלוטין בסביבתו בכדי לבצע פעילות יומיומית (תפקוד בסיסי) תהיה זכאות לקצבה מגדלת בשיעור של 175%-188%. חשוב להבין שקצבת ילד נכה משולמת לפי שני קריטריונים מרכזיים. הקריטריון הראשון הוא גיל הילד ואילו הקריטריון השני מורכב ממידת הלקות ותלות הילד בזולת. במקרים מסוימים תשולם הקצבה בהתאם למספר הילדים הזכאים ולעיתים תהיה אחידה כמו קצבת ניידות למשל. הליך קבלת הקצבה מתחיל בהגשת תביעה למוסד לביטוח לאומי. מומלץ מאוד בשלב זה להיעזר באיש מקצוע מהתחום שכן תהליך התביעה מורכב וכרוך בהגשת מסמכים רבים בהתאם לדרישות. חשוב לציין שאת הקצבה יקבע המוסד מעת לעת והיא עלולה להשתנות. בתקופה האחרונה חלו שינויים מרחיבים באשר לקבוצות הזכאיות לקצבה ובאשר לסכום הקצבאות לקבוצות השונות. לכן חשוב להתעדכן ולהתייעץ לפני הגשת התביעה לביטוח הלאומי.

מעבר לקצבה מהמוסד לביטוח לאומי קיימים גם ארגוני סיוע רבים שמטרתם העיקרית היא סיוע נוסף להורים המטפלים. במסגרת סיוע זה הם מציעים שירותים שונים בהתאם למצבו הספציפי של הילדה נכה. הארגונים הבולטים הם ארגון גוונים, עמותת וראייטי ישראל וקול הזכויות.

 

כתוב תגובה

פרסומת