ספט 5, 2016
Admin

על חשיבותו של ליל הסדר

כל סיפורי התנ"ך מרתקים ובעלי משמעויות רבות עבור התרבות היהודית והעולם כולו. הסיפורים הללו, בעלי הנפח המיתי רב המשמעות, מלווים את האנושות שנים רבות עד כדי כך שקשה לדמיין את התפתחות התרבות האנושית בלעדיהם. ובכל זאת, מעניין לציין שהמסורת היהודית החזקה מכולן נקשרה דווקא לסיפור יציאת מצרים ומכוונת את חיי היהודים עד היום. מובן, ישנן מסורות נוספות שיש להן משמעות גדולה: טקס בר המצווה, טקסי ברית המילה, הקידוש ביום שישי ועוד. ובכל זאת, מבין המסורות הרבות והחשובות הללו, מסורת ליל הסדר נושאת אופי מיוחד.
מדי שנה בשנה, בכל מקום בעולם ובכל בית יהודי – ליל הסדר נחגג בצורה דומה או זהה. אב מספר לבנו את סיפור יציאת מצרים, הילד הקטן ישאל את הקושיות וכל בני המשפחה ימנו ביחד את עשר מכות מצרים. מבין כל מעשי הניסים בתנ"ך דווקא סיפורו של משה רבנו הוא זה שזכה להנצחה המשמעותית ביותר. ניתן לומר שאותה דמות טרגית שאפילו לא זכתה להגיע לארץ המובטחת – זכתה לאחד הטקסים החשובים ביותר של היהדות ומעלליה נחגגים ומסופרים אינספור פעמים באינספור בתים.
חוגגים את ליל הסדר
ליל הסדר, בניגוד למסורות דתיות אחרות, תפס מקום של כבוד גם במסורות שנוסדו במדינה הישראלית הצעירה. אפילו הבתים החילוניים ביותר, אפילו בקיבוצים שמרדו בשפע מסורות דתיות ומוסמכות חברתיות – מסורת ליל הסדר נשמרת כלשונה. יש מי שיגיד שהמסורת הזו חזקה כל כך בגלל העובדה שהישראלים והיהודים מרגישים בודדים ורדופים אפילו היום. כאשר הם מספרים על יציאת מצרים ומונים את מכות מצרים, את מספר הפעמים שקמו עלינו לכלותנו, את כל הניסים שנעשו לנו – הם חוגגים את עצם קיומם והישרדותם. ניתן לטעון גם שכוחה של המסורת החזקה הזו נובע מן הטקסיות המרובה והמדוקדקת שאינה מאפיינת את כלל הטקסים היהודיים.
כך או אחרת, מדובר במסורת שנשמרת בעוצמה ובחיוניות לאורך הדורות ולרוחב העולם כולו. סביר להניח שיהודי יכול להצטרף לחגיגת ליל הסדר בכל מקום ובכל זמן ולהרגיש שייך ובבית. לא ייפלא שאחת מן המסורות החזקות שנקשרה לחג היא הזמנת אנשים בודדים וצירופם לחווית ההסבה המשותפת. אותם ילדים שיושבים היום בעיניים פקוחות בבגדי החג שלהם וסופגים את האווירה החגיגית, את המילים הזרות ואת המאכלים המיוחדים, יזכרו את המסורת הזו בבגרותם. בבוא תורם הם ידעו לקיים את הטקס שהם לקחו בו מאז ימי ילדותם, וכאן המקום לציין עוד גורם שמסייע לשימור המסורת – שיתופם של הילדים ושילובם בטקסים.

כתוב תגובה

פרסומת