יונ 8, 2021
Admin

עוד לפני שמחליפים

הגוף שלנו הוא מכונה מופלאה, ותמיד מרתק לראות כיצד הוא מצליח לתקן את עצמו במקרים מסוימים ובכך לרפא את עצמו. ויחד עם זאת, ישנם מקרים מעטים בהם הגוף שלנו אינו מסוגל לתקן את הבעיה ועל כן דרושה החלפה. למרות הקונוטציה הדרמטית של השם, החלפת מפרק ירך או החלפת ברך הן פעולות רפואיות שנעשות באופן תדיר ברחבי העולם – ובהצלחה יתרה. נכון שלא צריך לחשוש מניתוחי החלפת מפרק ירך או ברך, ומצד שני לא כדאי למהר ולבצע אותם, אלא להבין למה יש צורך בהם וכיצד ניתן לזהות את הבעיה לפני שהיא מחמירה.

מדוע זה קורה?

עוד לפני שנתעכב על הסברים אודות ניתוח החלפת ברך או החלפת מפרק ירך, חשוב להבין מה הסיבות שגורמות לבעיות מפרקים אצל אנשים.
אחת הסיבות לפגיעה במפרק הירך היא עודף משקל. גם הגיל שלנו משחק תפקיד מרכזי בשחיקה ובפגיעה של הסחוס המפרקי. לצד אלה ניתן למנות בעיות מולדות או התפתחויות במפרק הירך והסיבה הנפוצה ביותר – שחיקה ניוונית של הסחוס אשר נקראית גם אוסטאוארטריטיס.

גם הברכיים שלנו נשחקות עם הזמן ושינויי הגיל. ניתוח של החלפת ברך יתבצע על פי רוב בשל פגיעה בסחוס המפרקי. גם כאן שחיקה ניוונית של הסחוס היא הפגיעה שנפוצה יותר. שחיקת המפרקים גוברת ככל שאנו מתבגרים ובגילים מתקדמים מרבית האוכלוסייה תסבול משחיקת מפרקים בדרגות חומרה שונות.
לצד השחיקה הניוונית, סיבות נוספות לביצוע החלפת ברך הן טראומה כלשהי למפרק ומחלות דלקתיות אשר פוגעות בצורה חריפה במרביתם של מפרקי הגוף.

מה ניתן לעשות?

כפי שראינו, שינויים מסוגים שונים, פציעות ומחלות נמנים בין הגורמים לצורך בביצוע החלפת מפרק ירך או החלפת מפרק ברך. עוד לפני שניגש לביצוע פרוצדורה זו, חשוב לוודא כי מיצינו את כל האופציות השמרניות לטיפול.
עוד לפני החלפת מפרק ירך, הרופא המומחה יציע טיפולים חלופיים אשר מיועדים להקלה בכאבים ובדלקת באמצעות שיפור יכולת התנועה של המפרק – ובכך שיפור איכות החיים של המטופל. הטיפולים שיוצעו יהיו ביצוע של תרגילי פיזיותרפיה שמטרתם לחזק את השרירים באגן ולשפר את טווח התנועה של מפרק הירך.
אפשרות נוספת היא טיפולים תרופתיים שונים: החל ממשככי כאבים או תרופות הנוגדות דלקת ועד לקבלת זריקות לתוך המפרק הפגוע.

גם בכל הנוגע לטיפולים השמרניים לפני שמגיעים לניתוח החלפת ברך, הגישה היא זהה. ניתן לטפל במצב של שחיקה או פגיעה במפרק באמצעות תרגילי פיזיותרפיה ייעודיים, או באמצעים תרופתיים שונים שמטרתם להשיב את איכות החיים של המטופל.

היכן ניתן לבצע?

במידה ומוצו כל הטיפולים השמרניים, סביר להניח כי הרופא ימליץ לכם לעבור ניתוח החלפת ברך או החלפת מפרק ירך. אמנם ניתוח זה אינו מורכב בצורה שניתוחים אורטופדיים אחרים עשויים להיות מורכבים, והוא מבוצע באופן תדיר, ועדיין חשוב לבחור בקפידה את המנתח שיבצע את ניתוח החלפת ברך או החלפת מפרק ירך שלכם. חשוב לפנות לאורטופד המתמחה בתחום מפרקי הברכיים או הירכיים על מנת לקבל ממנו חוות דעת מקצועית ולהחליט בהמשך על ביצוע הניתוח.

כתוב תגובה

פרסומת