מאי 15, 2014
Admin

כל מה שרצית לדעת על אנדומטריוזיס ולא היה לך את מי לשאול

אנדומטריוזיס הופך למצב גיניקולוגי יותר ויותר שכיח בקרב נשים במאה ה-21. על איזה רקע נגרם המצב הזה? מדוע הוא מתפתח ומהם התסימינים? אומרים שידע שווה כוח. ככל שתכירי יותר את גופך ותדעי יותר טוב אילו מחלות וסימפטומים עלולים, חלילה, לפקוד אותו, כך יהיה בידייך הכוח להשפיע על המציאות הבריאותית שלך.

נגעי רירית רחם – מה זה בדיוק אומר?

אנדומטריום הוא הרירית המרפדת את חלל הרחם. כאשר תאי רירית אלה מתחילים לגדול מחוץ לחלל הרחם מתפתחת מחלת האנדומטריוזיס. תאים אלה יכולים לגדול ברצועות המחזיקות את הרחם, סביב חצוצרות הרחם, בשחלות, באגן וכן הלאה. הסימפטומים העיקריים של המחלה הם כאבים חזקים במהלך הווסת, כולל עייפות ובחילות ותחושה של כמעט עילפון, עוויתות בבטן ודימום חזק, כאבי גב הנמשכים גם במהלך המחזור החודשי, דימום מפי הטבעת במהלך ימי הווסת ותכיפות בהטלת שתן בימי המחזור החודשי. פעמים רבות יכולים התסמינים לכלול גם כאבים במהלך הביוץ, בעת קיום יחסי מין, כאבים כרוניים באגן ובעיות הקשורות לאי פריון. התסמינים הם כמובן אינדיבידואליים, כך שכל אישה תסבול מחלק מהתסמינים המופיעים ברשימה ובעוצמות משתנות. בעוד נשים מסויימות הסובלות מאנדומטריוזיס יחושו כאבי גב עזים בליווי עוויתות בבטן, אחרות יחושו עייפות רבה ובחילות בדרגות חומרה שונות. יש לציין, כי המחלה יכולה להשפיע על נשים רבות גם מבחינה נפשית, ולגרום לדיכאון.

כיצד מתפתח המצב הגיניקולוגי המתואר?

הרקע להיווצרות האנדומטריוזיס עדיין אינו לגמרי ברור, אך קיימות מספר תיאוריות רפואיות המסבירות את התפתחותה של המחלה. יש הטוענים כי הרקע הוא גנטי, ואחרים סבורים כי מערכת החיסון של נשים אצלן מתפתח מצב זה אינה חזקה דיה כדי להילחם בנגעים של אנדומטריוזיס ולהרוס את הרקמות הללו, כך שהם מצליחים להתמקם בחלל הבטן. תיאוריות אחרות קושרות את התפתחות הנגעים לשינויים המתרחשים בתאים הנמצאים בקרום הצפק העוטף חלק גדול מהאיברים בחלל הבטן ואת הדפנות של חלל הרחם.

כך או כך, אבחון התופעה בשלב מוקדם הוא חשוב ביותר, כדי לשלול תופעות אחרות כמו הידבקויות ברחם. הידבקויות ברחם יכולות להוביל גם כן להפרעות בווסת או/ו לאי פריון, וכדי להעניק למטופלת את הטיפול הנכון יש קודם כל לבצע אבחון של הבעייה, לשלול סיבות אחרות להופעת התסמינים ולוודא, כי אכן מדובר באנדומטריוזיס.

כתוב תגובה

פרסומת