אוק 28, 2008
admin

עיצוב הבית – לא רק טרנד

אחד הטרנדים האחרונים והמשמעותיים ביותר שיודע תחום ה-lifestyle והפנאי בישראל בשנים האחרונות הינו טרנד עיצובהבית. המגמה הישראלית היא רק חלק ממגמה רחבה יותר, כלל עולמית, אשר משדרגת את מעמדו של תחום עיצוב הבית מתחום אפרורי ולא מלהיב לאחד מתחומי העיצוב הלוהטים והאטרקטיביים ביותר. אפשר לראות את ההמראה המטאורית של התחום בהופעתם של עשרות (אם לא מאות) מגזינים מושקעים המסקרים את התחום בהתלהבות בשנים האחרונות, וכן ספרי עיון וסדרות טלוויזיה רבות. דוגמה נוספת להפיכת התחום לנחשק ומבוקש מאוד בקרב הקהל הישראלי היא פריחתם של בתי ספר ומכללות רבות המעבירות לימודי עיצוב פנים וכן אדריכלות פנים. בתי הספר הללו נפתחים כמו פטריות אחרי הגשם בשנים האחרונות והם מושכים אליהם המון רב של סטודנטים צעירים המבקשים ללמוד את התחום ולהתמקצע בו.

אך למה אנו מתכוונים כשאנו אומרים עיצוב בית או אדריכלות פנים? מה בעצם כולל התחום הרחב הזה ומה מבדיל אותו מתחומי העיצוב האחרים והופך אותו לכה רלוונטי למציאות הנוכחית, וכה פופולארי בקרב הקהל הרחב?

ראשית, נעמוד על ההבדל בין אדריכל לבין מעצב פנים: אדריכל הינו איש מקצוע אשר מתמחה בתכנון של מבנים ובניינים. אדריכל עוסק בדרך כלל בתכנון בצורה רחבה, כלומר הוא מכתיב את מבנה הבית, את גובה התקרות, את מיקום החדרים, את גודל המטבח, ועוד. לעומתו, תפקידו של מעצב הפנים הוא לקחת את הבית, שהוא חומר הגלם שלו, להביט על כל חלל בו בזכוכית מגדלת – ולעצב אותו. לבחור את הרצפות, את הרהיטים, את התמונות שיהיו תלויות על הקירות, את מיקום הפרטים השונים בחלל, את תכנון התאורה ועוד.

אחד העקרונות על פיהם מושתתים מקצועות האדריכלות ועיצוב הפנים – הוא שלמיקום של החפצים בחלל, וכן לאינטראקציה של בני האדם עם הגופים בחלל יש השפעה קריטית. מגורים בחדרים קטנים ודחוסים ישרו עלינו עצבים ויהפכו אותנו ללחוצים יותר וניורוטים יותר, לעומת מגורים בחדרים גדולים ומרווחים, שישרו עלינו ברוב המקרים נינוחות וקלילות.

עיצוב הבית, לפיכך, הינו סידור ועיצוב של האלמנטים השונים המצויים בביתנו, כאשר המטרה היא להביא לאווירה טובה יותר שתשרור בבית, או למעשה – לאווירה התואמת את רצוננו. מעצבי פנים עוסקים בעיצוב של כל חללי הבית, בין אם מטבחים, סלונים, חדרי אמבטיה, חדרי ילדים ועוד. הם מסדרים, מארגנים אום מחדש, ומעצבים בהם כל פינה, כדי שהשהיה בהם תיהפך לנעימה ורגועה יותר (במידה וזה מה שמבקש הלקוח). כדי להגיע לתוצאות כאלו, הם מתמחים בתחומים שונים הנוגעים לעיצוב החלל, דוגמת תאורה לבית שהיא אחת מאבני היסוד בעיצוב פנים. בבסיסנו, בני האדם אוהבים יותר אור. הם נמשכים למקומות מוארים, חשים טוב יותר כאשר שורה עליהם תאורת יום, ובקיצור – מעדיפים אור על חושך.

באמצעות התאורה (תאורת גן, תאורה לבית, תאורה טבעית ועוד), משפיע מעצב הפנים בצורה מרחיקת לכת על התחושה שתשרור על דירי הבית. תאורה אפלולית, לדוגמה, מתאימה להלך רוח מסוים, ובדרך כלל עושים בה שימוש תדיר בפאבים ומועדונים, ופחות במבני מגורים. לעומתה, תאורה מאירה, ובעיקר תאורת יום, היא תאורה המשרה ברוב המקרים אווירה של שלווה ורגע, ונוהגים לעשות בה שימוש נרחב בבתים פרטיים, וכן במוסדות ציבור בהם רוצים להשרות שלווה ונועם על בני האדם. לעומת זאת, תאורה מלאכותית, כגון נורות ניאון, היא תאורה אפקטיבית לסביבות עבודה, שכן היא משרת תחושת מיקוד ובהירות (מוגזמת), אך מטריד ולעתים משגע לגור בסביבה המוארת אך ורק בתאורה מסוג זה.

כתוב תגובה

פרסומת