יול 19, 2015
Admin

הסרת נקודות חן מתי זה מומלץ?

נקודת חן המופיעה על עורנו, היא למעשה נגע עורי המופיע בצורות שונות: נקודות חן בולטות, נקודות חן שטוחות, נקודות חן בעלות צבע בהיר, נקודות חן בעלות צבע כהה וכדומה. חלק מנקודות החן המופיעות על עורנו הן נקודות מולדות וחלקן הן נקודות שנרכשות עם השנים. בחלק מהמקרים, נקודות החן עלולות להפוך לסרטניות, וכפועל יוצא מכך, ישנה חשיבות רבה באבחון הנקודה ועריכת מעקב רפואי לכל נקודה או כתם המופיע כנגע עור בגוף.                                                                                

על פי נתונים שונים המתפרסמים מטעם ארגון הבריאות העולמי עולה כי רבע מגידולי סרטן העור מקורם בנקודת חן. סרטן זה הינו סרטן מסוג מלנומה והוא נחשב לסרטן עור אגרסיבי ומסוכן. האחוז הגבוה (25% ) של מקרי סרטן המלנומה שמקורם בנקודת חן תמימה כביכול, מחייבות כל אחד ואחת מאיתנו במעקב רפואי- מקצועי בנוגע לנקודות חן כאלו ואחרות המופיעות או קיימות בגופם. כיום, ניתן לבצע הליכי הסרת נקודות חן חשודות. פעולה זו מיושמת לצורך הסרת הנגע העורי ובדיקת הימצאותם של תאים סרטניים בתאי העור אשר הוסרו. ברוב המקרים, הסרת נקודת החן מהווה הליך כירורגי פשוט ומהיר המיושם באמצעות הרדמה מקומית בלבד של האזור בו מופיע הנגע העורי.

כיצד מתבצעת פעולת ההסרה

פעולת הסרת נקודות החן אינן מצריכות אשפוז, וההליך עצמו דורש מהמטופל לשהות במרפאה בו מבוצעת ההסרה מספר שעות בודדות, כאשר לאחר פעולת ההסרה נדרשת התאוששות קצרה של חצי שעה עד שעה. מייד לאחר הסרת נגע העור, הוא מועבר למעבדה הבוחנת האם קיימים תאים סרטניים בנגע. סרטן העור המהווה כ-40% מכלל מקרי הסרטן, מוגדר באמצעות  סוגים שונים של מחלה, הראשון הינו קרצינומה של העור שלה שני סוגים עיקריים, הראשון  מכונה bcc, ומקורו בתאי בסיס המצויים בשכבת האפידרמיס העמוקה של העור, והשני הינו SCC, שמקורו בתאים המצויים במרכז שכבת האפידרמיס. מחלה זו אלימה יותר ממחלת bcc, מכיוון שגידול המופיע במרכז שכבת האפידריס נוטה לפלוש אל בלוטות הלימפה. סוג נוסף של סרטן עור הינו המלנומה המהווה גידול ממאיר בתאי פיגמנט העור.

באופן עקרוני, ההמלצה להסרת נקודות חן מיועדת לכל אחד ואחת מכם המזהה נקודות חן חדשות בגופו, או לחילופין, זיהוי של נקודות חן ההולכות ומשנות את צורתן עם הזמן. בכל מקרה, ההמלצה הטובה ביותר היא לגשת לאבחון רפואי-מקצועי אשר נועד לעקוב את נקודות החן בגופכם, ובמידת הצורך לבצע הליך כירורגי קצר להסרתן אשר נועד לאבחן האם אם מכילים תאים סרטניים כאלו ואחרים.

כתוב תגובה

פרסומת